Analyysi Outi Kotalan maalauksista: Värien todellisuus liikuttaa

Näen Outi Kotalan studiossa valmiina ensimmäisen teoksen tulevasta Pilvi-sarjasta. Suurikokoisessa öljyvärimaalauksessa buddhalainen ajattelu yhdistyy saumattomasti maisemamaalauksen inspiroimaan aiheeseen. Puhtaan taivaansinen keskellä kelluu pieni pilvi, joka peittää auringon. 

Buddhalaisessa kirkkaan taivaan meditaatiossa mieli on kuin kirkas sininen taivas ja ajatukset ohi lipuvia pilviä. Tarkkailen pilveä. Teos alkaa liikuttaa minua. Myöhemmin ajattelen, että emotionaalinen reaktioni saattoi liittyä siihen, miten todelliselta sininen väri tuntui. 

Pilvi on samaan aikaan abstrakti muoto, realistinen kuvaus ja symboli. Se pysäyttää tehokkaasti teoksen äärelle. Kotalan värien ja muotojen olemuksen kokee vain olemalla samassa tilassa teosten kanssa. Näitä kuvia ei pelkästään katsota.

“Värit ovat minulla mukana prosessin alusta asti. Värit ovat juuri niitä, mitä unissani näen. Kun on jo pitkään maalannut ja piirtänyt, ei tarvitse tietoisesti enää miettiä, miten väriin pääsee. Lähden vain piirtämään väriä ulos kohti valmista teosta”, Outi Kotala kertoo.

Muuttuuko maailma paremmaksi pilviä tuijottelemalla? Ainakin pysähtyminen tarkkailemaan omien ajatustensa vyöryä tekisi tässä ajassa hyvää itse kullekin. Jos Outi Kotalan taiteesta haluaa löytää jotain yhteiskunnallista, voisi se liittyä kiitollisuuteen ja kauneuteen. Työllään Kotala haluaa hienovaraisesti muistuttaa, että onnea voi löytää hyvin yksinkertaisista asioista. Aika elämän pienten ihmeiden äärellä vähentää lopulta myös suihkukoneiden valkoisia viiltoja taivaan sinessä.

“Vaikka taide saa olla kantaaottavaa, en halua käyttää taidetta psykologisten ongelmien tai ahdistuksen purkamiseen. Sen sijaan haluan tuoda esiin esteettisyyttä, harmonisuutta, eksistentiaalista iloa ja olemassaolon onnea – ihmetystä siitä, että olemme täällä”, Kotala sanoo. 

Pasi Salonen

Taidos.fi